21 sep 2018

3 tips om meer rust te ervaren

Heb je het altijd druk, ervaar je veel stress en komt je moeilijk meer tot rust? Deze tips helpen je om meer in het hier en nu te leven en meer rust te ervaren.

  1. Aandacht. Kies één of twee activiteiten per dag uit die je met aandacht uitvoert en maak daarbij gebruik van al je zintuigen. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van een kopje thee. Voel het warme theeglas in je handen. Neem een slok en wees je bewust van wat je proeft. Voel hoe de warme thee door je lichaam gaat. Blijf rustig zitten en zorg dat je aandacht op dat moment alleen maar bij het drinken van het kopje thee is. Je zult merken dat dit onthaastend en ontspannend werkt.
  2. Natuur. Maak regelmatig een wandeling door de natuur en focus dan eens op alles wat je ziet, hoort, ruikt en voelt. Ook bij deze oefening maak je gebruik van al je zintuigen. Zie de blaadjes van de bomen bewegen, hoor de vogels fluiten, ruik de geur van het vers gemaaide gras en voel de wind door je haren. Deze oefening helpt je om echt in het hier en nu te zijn.
  3. Ademhaling. Ga eens zitten of liggen op een rustige plek en concentreer je op je ademhaling. Doel van deze oefening is niet het veranderen van je ademhaling, maar er bewust even bij stilstaan en er aandacht voor hebben. Je zult merken dat dit heel rustgevend is en ervoor zorgt dat alle andere gedachten verdwijnen.

Iedereen ervaart wel eens stress, bijvoorbeeld tijdens een drukke periode op het werk of tijdens studie. We spreken van een probleem als stress langdurig aanwezig is en leidt tot klachten. Neem je klachten serieus, want hoe langer je wacht hoe groter de kans ontstaat op langdurige uitval. DiSofa biedt behandeling voor stressklachten en burn-out.